2.2 CIRI-CIRI GURU PENDIDIKAN KHAS
MENYANYI DAN BERCERITA DAPAT MENARIK MINAT MEREKA UNTUK BELAJAR
Guru adalah orang yang penting dalam
riwayat hidup setiap individu sehinggakan ada pendapat yang mengatakan, “Saya
suka subjek itu kerana saya sukakan cara guru itu mengajarnya”. Apabila
kanak-kanak itu mula bersekolah sehinggalah mereka meningkat dewasa, mereka
sentiasa berhadapan dengan guru serta interaksi juga sering berlaku. Guru
mengajar, membimbing, menegur, memuji, memujuk dan memarahi pelajar-pelajarnya
adalah situasi yang sentiasa berlaku semasa pengajaran dijalankan. Dalam
situasi ini terdapat pelbagai kualiti yang berbeza. Mengikut Atan Long (1992)
dalam buku Mengurus Tingkah Laku Pelajar , terdapat beberapa ciri menjadi guru
yang baik iaitu emosi dan mental yang stabil dan sihat, dipercayai, sering
memberi kerjasama, kesihatan yang baik, kecerdasan otak dan tingkahlaku yang
sopan dan menyenangkan. Kesantunan dan kepedulian adalah ciri-ciri guru yang
baik malah ia adalah perkara-perkara yang terkandung di bawah etika guru.
Mengikut Kamus Dewan Edisi Ke-4, etika ialah prinsip moral (atau akhlak) atau
nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu
kumpulan. Oleh sebab itu, dapat disimpulkan bahawa etika guru ialah prinsip
moral atau akhlak yang menjadi pegangan seorang guru.
Jika dikaitkan dengan kesantunan guru
atau etiket, ia terbahagi kepada tiga iaitu kesantunan berpakaian, kesantunan
tingkahlaku dan kesantunan berbahasa. Kesantunan merupakan aturan perilaku yang
ditetapkan dan disepakati bersama oleh suatu kelompok masyarakat tertentu
sehingga kesantunan tersebut sekaligus menjadi prasyarat yang disepakati oleh
perilaku sosial. (Syed Ismail dan Ahmad Subki, 2010). Oleh yang demikian,
kesantunan guru perlu dipamerkan untuk membentuk kesantunan di kalangan murid.
Kepedulian guru juga adalah salah satu daripada ciri guru yang baik. Pendekatan
kepedulian merupakan kesanggupan seseorang untuk berkorban demi orang lain.
Kepedulian atau dalam istilah yang lain ialah ‘ambil peduli’, ‘mengambil berat’
dan ‘menyayangi’, yang melibatkan responsif sensitif terhadap orang lain
berdasarkan sikap keterbukaan dan perhatian terhadap pengalaman mereka. Oleh
yang demikian, kepedulian bolehlah didefinisikan sebagai perasaan ambil berat
terhadap orang lain. (Syed Ismail dan Ahmad Subki, 2010).
Salah satu ciri guru pendidikan khas
yang baik ialah mempunyai sifat sabar yang tinggi. Kesabaran ini diperlukan
ketika menghadapi karenah murid-murid ini. Hal ini kerana murid berkeperluan
khas ini sangat unik dan mempunyai pelbagai karenah dan perangai tersendiri
seperti tidak sabar, memberontak, cepat menangis dan mengamuk. Untuk menghadapi
situasi ini, seorang guru haruslah sentiasa berupaya mendengar dengan tekun,
mengawal perasaan, serta menghargai murid. Jika kesabaran tidak dapat
dipraktikkan, maka guru ini akan mengalami situasi yang sangat sukar dalam
mengendalikan murid-murid dan kemungkinan guru-guru ini juga akan mengalami
kemurungan. Memetik kata-kata Cikgu Lee Fong Lan dari Sekolah Menengah Danau
Kota dalam Kosmo terbitan 2008, beliau menyatakan bahawa beliau pernah
ditendang dan diludah oleh kanak-kanak autisme tetapi dengan kesabarannya
mendidik akhirnya kanak-kanak tersebut semakin mendengar kata dan berkelakuan
baik. Pendapat ini disokong oleh Cikgu Alizah bahawa guru pendidikan khas
memerlukan kesabaran yang tinggi dan dengan kesabaran itu menjadikan proefesion
guru sebagai unik dan menarik.
Selain itu, guru pendidikan khas juga
haruslah bertanggungjawab untuk mendidik murid-murid berkeperluan khas. Sudah
diketahui umum bahawa bukan semua murid-murid berkeperluan khas ini mampu
membaca, menulis seperti rakannya yang lain tetapi menjadi satu kebanggaan
kepada gurunya apabila murid mereka mampu berdikari dan mengurus keperluan diri
sendiri. Ia merupakan kejayaan terbesar yang dan hadiah yang tidak ternilai
untuk seorang guru walaupun setelah masa yang lama untuk dididik. Justeru itu,
guru seharusnya bertanggungjawab menggunakan pelbagai pendekatan untuk menarik
minat murid dalam pembelajaran. Seperti yang dikatakan oleh Cikgu Donny Chin
(Utusan Online, 2011), bahawa pengajaran yang dilakukan kepada murid pendidikan
khas perlu pendekatan kreatif dan kritis serta mempunyai kaedah pengajaran
tersendiri.
Jika guru disiplin perlukan sifat yang
tegas, guru pendidikan khas pula perlukan sifat pandai memujuk murid. Sifat ini
diperlukan untuk menangani pelajar yang agrasif. Murid seperti ini tidak boleh
dimarahi kerana mereka akan menjadi lebih agresif. Disinilah pentingnya sifat
memujuk dan tahap kesabaran yang tinggi. Layanan yang diberikan kepada pelajar
ini perlulah dengan penuh berhemah. Sebagai contoh, Cikgu Alizah Abdul
Malek telah mengalami situasi murid telah memanjat pokok dan pujukan diperlukan
untuk murid tersebut turun dengan selamat. (Utusan Online, 2011)
Komunikasi antara guru dengan murid
dan ibu bapa adalah sangat penting dalam mewujudkan perhubungan yang baik. Ciri
positif komunikasi tersebut ialah guru boleh berinteraksi dengan baik. Dengan
interaksi yang berlaku akan mewujudkan pelbagai perasaan yang positif seperti
kepercayaan, empati dalam diri, penerimaan murid dan sebagainya. Dengan
interaksi dua hala ini ibu bapa senang untuk mengadakan perbincangan dan
meluahkan pandangan serta idea. Petikan daripada Khutbah Jakim juga menyatakan
bahawa hubungan baik antara ibu bapa dengan pihak guru penting supaya usaha
mengasuh dan mendidik anak berjalan dengan lancar dan sempurna. Ibu bapa dan
masyarakat perlu menjalin hubungan erat dan berterusan dengan pihak sekolah
supaya permasalahan diselesaikan secara muhibah. (Berita Harian, 2011)
Untuk mengatasi segala masalah yang
berkaitan, guru haruslah mempunyai ilmu yang cukup dan kecerdasan minda dalam
menyelesaikan masalah. Ilmu menjadi sesuatu yang penting untuk guru-guru ini
mengenalpasti murid-murid mereka dengan baik dan mencari jalan penyelesaian
yang baik dan sesuai untuk setiap murid. Ilmu bukan sahaja melalui pembacaan
tetapi guru-guru ini boleh menghadiri kursus, menyambung pengajian dan
bertanyakan pakar adalah salah satu daripada ilmu yang diperolehi. Dengan ilmu
yang ada, guru-guru dapat menggunakan kecerdasan minda mereka dalam menghadapi
muird-murid ini.
No comments:
Post a Comment